RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI TAHUN 5
|
Tarikh/ Hari
|
|
|
Masa
|
12.40
tengahari– 1.40 petang
|
|
Tahun/Kelas
|
5 Bestari
|
|
Bilangan Murid
|
/
|
|
Topik/Tajuk
|
5.0 Teknologi
Pertanian
|
|
Standard
Kandungan
|
5.1 Menanam
benih di dalam bekas
|
|
Standard Pembelajara
|
5.1.2 Menyatakan nama dan fungsi alatan
seperti sudip tangan, serampang tangan dan penyiram.
5.1.3 Menyediakan
alatan iaitu sudip tangan, serampang tangan dan penyiram.
5.1.4 Mengenalpasti
medium semaian seperti medium campuran, peat moss dan coco peat.
|
|
Standard Prestasi
|
TP2- Menerangkan
nama dan fungsi dua alatan
TP3- Mengenalpasti
medium semaian
-Menyediakan
medium dalam bekas semaian dan penanaman yang sesuai
-Mengisi
medium ke dalam bekas semaian mengikut prosedur
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
1.
Menyatakan
nama alatan menanam
2.
Menyatakan
2 daripada 4 fungsi alatan menanam
3.
Membezakan
jenis-jenis medium semaian
|
|
Pengetahuan sedia ada murid
|
1.
Murid
pernah melihat alatan seperti sudip tangan, serampang tangan dan penyiram
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
·
Puzzle
·
Sampul
misteri
·
Lembaran
kerja
·
Flash
card
·
Gambar
alatan tangan
·
Kad
manila
·
Marker
·
Kertas
mahjong
|
|
Elemen merentas kokurikulum(EMK)
|
EK 2- Boleh
mendapat maklumat daripada sumber
-
Komunikasi
dan kolaborasi
|
|
Nilai-nilai Murni
|
1.
Kerjasama
2.
Yakin
3.
Berdaya
saing
|
|
I-Think
|
Tiada
|
|
Pembelajaran abad ke-21
|
-
Berpusatkan
murid
-
Pembelajaran
aktif
-
Aktiviti
kumpulan
-
kolaborasi
|
|
KBAT
|
-
Nyatakan
nama alatan
-
Terangkan
fungsi alatan
-
Tunjukkan
cara menggunkan alatan
|
|
Langkah/
Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti P&P/ Standard Pembelajaran
|
Catatan/ Tahap Penguasaan
|
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Pengenalan dan menarik minat murid dengan kaedah bermain “running
dictation”
|
1.
Guru memberi arahan tentang aktiviti
kepada setiap kumpulan perlu mencari sampul misteri di sekitar kelas.
2.
Runner yang mendapat sampul perlu
memberitahu kepada ahli kumpulan isi yang terkandung.
3.
Guru menanyakan soalan kepada murid.
-
Apakah yang kamu dapat?
-
Apa yang nak dilakukan dengan bahan
tersebut?
-
Apa yang tukang kebun gunakan untuk
menanam?
4.
Guru mengaitkan jawapan murid kepada tajuk pembelajaran pada hari ini.
|
Strategi: Berpusatkan guru dan murid .
Kaedah: bersoal jawab, pembelajaran aktif.
BBM:
Gambar
alatan
Kemahiran
berfikir:
Membuat
inferens
Pengetahuan
sedia ada.
Nilai:
berani
mencuba, yakin, bekerjasama.
|
|
Langkah 1
( 15 minit )
|
Proses Penerangan
Puzzle gambar alatan
-
Sudip tangan
-
Serampang tangan
-
Penyiram
-
Pungkis
Nama
alatan
·
Sudip tangan
·
Serampang tangan
·
Penyiram
·
Pungkis
Soalan:
1.
Gambar apakah yang kamu dapat?
2.
Apakah kegunakan alat ini?
3.
Siapa pernah menggunakannya?
|
1.
Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.
2.
Guru meminta wakil setiap kumpulan
datang kehadapan dan mengambil satu sampul surat yang berisi puzzle.
3.
Guru meminta setiap kumpulan untuk
menyelesaikan puzzle yang ada di dalam sampul surat dan menampalnya di atas
kad manila dalam masa yang telah ditetapkan.
4.
Guru meminta murid berbincang dalam kumpulan
dan memberi jawapan kepada nama alatan menanam tersebut.
5.
Murid perlu memilih fungsi alatan
dipapan putih yang telah ditampal oleh guru.
6.
Guru membincangkan jawapan murid
bersama-sama mengenai nama dan fungsi alatan.
7.
Guru memperbetulkan jawapan murid
sekiranya salah.
|
Strategi: berpusatkan guru, berpusatkan murid
Berpusatkan
bahan
Kaedah:
Penerangan
KBAR/KBAT: Memahami
BBM:
Sampul
surat
Puzzle
gambar alatan
Papan
putih
Flash
card
Nilai:
Kerjasama
Berdaya
saing
Mematuhi
arahan
|
|
Langkah 2
( 10 minit )
|
Proses mengingat
Nama alatan
Fungsi alatan
Cara penggunaan
Permainan teka teki /simulasi
·
Saya sentiasa bertemu dengan cacing,
kerja saya menggali. Aakah saya?
-sudip tangan
·
Saya seorang yang gagah, boleh membersih
dan mengangkat pasir. Cuba teka apakah saya?
-pungkis
|
1.
Wakil setiap kumpulan perlu berdiri
dihadapan kelas.
2.
Mereka diberi pilihan untuk memilih samaada lakonan atau teka teki.
3.
Murid mendapat gambar yang ditunjukkan
oleh guru perlu melakonkan cara penggunaan alatan tersebut tanpa suara.
4.
Murid perlu meneka nama dan fungsi
alatan tersebut
5.
Murid yang hendak menjawab perlu
mengangkat kad berwarna hijau.
6.
Bagi mendapat teka teki, murid perlu
membaca teka teki yang telah disediakan.
7.
Murid dinilai berdasarkan jawapan yang
betul.
|
Kaedah;
soal
jawab, lakonan /demonstrasi
KBAT: memahami, mengingat
Nilai:
berdaya
saing
|
|
Langkah 3
(15 mint)i
|
Mengenalpasti
medium semaian
Tanah
campuran
Peat
moss
Coco
peat
|
1.
Guru memberi penerangan mengenai medium
semaian.
2.
Setiap kumpulsn diberikan gambar dan
kertas mahjong.
3.
Murid perlu mengenalpasti medium semaian
dan menyenaraikan bahan yang terdapat dalam medium semaian di atas kertas mahjong.
4.
Murid membentangkan hasil kerja kumpulan
5.
Guru menilai hasil kerja murid dan murid
dibetulkan sekiranya salah.
|
BBM: gambar medium semaian. Ketas mahjong,
marker
Startegi: berpusatkan guru- murid.
|
|
Langkah 4
( 10 minit )
|
Pengukuhan
: silent kuiz
|
1)
Murid beratur dalam satu barisan.
2)
Murid perlu menjawab soalan yang
diajukan oleh guru berkaitan topik pembelajaran.
3)
Murid yang tidak dapat menjawab dengan
betul perlu beratur semula di belakang barisan.
4)
Kaedah ini berulang sehingga murid dapat
menjawab dengan betul.
5)
Murid yang dapat menjawab dengan betul
diberikan ganjaran.
|
Strategi :
Berpusatkan
murid
Kaedah :
Menjawab
soalan
KBAT
Kemahiran
berfikir, mengingat
Nilai :
Daya
saing
|
|
Penutup
( 5 minit )
|
Rumusan
Aktiviti
1)
Murid-murid, apakah yang kita belajar
pada harini?
2)
Apakah alatan yang kita gunakan untuk
menanam?
3)
Apakah fungsi alatan tersebut?
4)
Nyatakan 3 medium semaian.
|
1)
Murid disoal guru mengenai topik pdpc
pada harini.
2)
Guru membuat rumusan mengenai topik pada
harini
3)
Guru memberikan lembaran kerja kepada murid
|
Strategi: Berpusatkan guru - murid
Kaedah: Perbincangan
KBAR/KBAT: Mengingat
Nilai: Tekun
|
disini saya kongsikan rancangan pengajaran harian. sekiranya ada penambahbaikkan mohon perbetulkan saya juga..
No comments:
Post a Comment